26.9.2015
Turkulaiset ystävämme saapuivat Tampereelle kuten aina kauniin sään vallitessa. Yhteisen tilaisuuden osanottajat hakeutuivat pöytiin keskustelemaan ja vaihtamaan kuulumisiaan odotellessaan seisovan pöydän kattamista. Maittavan aterian jälkeen puheenjohtaja Kari Salonen toivotti turkulaiset vieraamme lämpimästi t ervetulleeksi Tampereelle. Puheenjohtaja Pekka Rannikko toi turkulaisten tuomisena lupauksen kutsua tamperelaiset vuorostaan Turkuun vierailulle. Tämä vierailujen perinnehän on alkanut jo 1950-luvulla! Pekka Rannikko kertoi myös, että Turun Postimerkkikerhon puheenjohtajuus tulee vaihtumaan ensi vuonna. Kari Salonen sanoi tamperelaisten ottavan esitetyn kutsun vakavasti vastaan! Hän kertoi myös tulevasta Tampere-talossa 3. – 4. lokakuuta tapahtuvasta keräilytapahtumasta. Kehyksiä tulee 140 kappaletta, joten talkoolaisia tarvitaan. Mukana on runsaasti ensimmäistä kokoelmaansa esittäviä keräilijöitä. Näyttelyssä on myös Tampere-päivään hyvin sopiva Tampere-luokka ensimmäistä kertaa noin 40 kehyksellä! Kari Salonen mainitsi myös vuonna 2019 pidettävästä Tampereen Filatelistiseuran 100-vuotisnäyttelystä.
Suomen Filatelistiliiton puheenjohtaja Klaus Juvas antoi kiitokset tamperelaisten ja turkulaisten pitkäaikaiselle ja esimerkilliselle yhteistyölle. Tampereen pääpostissa vietetään nyt syksyllä viimeistä kertaa postimerkinpäivää, koska pääpostin toiminta tulee loppumaan. Posti on Klaus Juvaksen mielestä hoitanut huonosti postimerkinpäivän tarjonnan, sillä silloin ei tule ilmestymään ainuttakaan uutta merkkiä eikä postimerkinpäivän leimaa! Nykyisestä postista ei ole enää mitään iloa filatelistille! Helsingissä tullaan järjestämään syksyn aikana StampForum-tapahtuma. Vuodelle 2016 on tulossa postimerkkitapahtuma Turussa Puolalan koululla maalis – huhtikuussa sekä Jyväskylässä Nordea-näyttely.
Juha Kauppinen kertoi mielenkiintoisesta postituksesta Hongkongista Kööpenhaminan kautta Suomeen. Kirje oli saanut välikirjauksen Kööpenhaminassa kesken matkan! Esko Tirkkonen esitti firmakuoren 1800-luvun lopulta: ”Suomen vaivaishoidon ylitarkastaja”.
Klaus Juvas kertoi monipuolisesti ja seikkaperäisesti Filatelisti-lehdessä käsitellystä aiheesta: kuinka tarramerkit tulisi liottaa?
Tampereen Filatelistiseura luovutti Kari Salosen johdolla seuramme entiselle pitkäaikaiselle puheenjohtajalle Aimo Viitaselle seuran suurennuslasin n:ro 1 seuran eteen tehdyn erittäin mittavan työn johdosta. Samalla Aimo Viitaselle luovutettiin seuran jäsenten allekirjoittama onnittelukortti. Pauli Ihamäelle luovutettiin seuran viiri ansiokkaasta työstä filatelian parissa sekä osallistumisesta näyttelytoimintaan. Vuosittain jaettava Turun Postimerkkikerhon lahjoittama kiertopalkinto (Vuoden Filatelisti) annettiin Keijo Kivimäelle.
Suomen Filatelistiliiton myöntämät Pro Philatelia-mitalit jakoivat liiton puheenjohtaja Klaus Juvas sekä Allan Pihl. Mitaleja on jaettu vuodesta 1956 lähtien. Mitaleja on kuutta erilaista. Kaikkiaan mitaleja on jaettu noin 2000 kpl. Nyt jaettiin 4 pronssista mitalia aktiivisesta kerhotoiminnasta. Pronssisen mitalin saajat olivat: Keijo Kivimäki, Tuomas Lehtiniemi, Pentti Myllylä ja Ari-Pekka Virtanen. Lisäksi liitto myönsi yhden hopeisen mitalin, jonka sai Juha Kauppinen kansainvälisestä filatelianäyttelytoiminnasta.
Juha Kauppinen kertoi tulevasta New Yorkin näyttelystä, johon hän pyrkii Etiopian vanhan postihistorian kokoelmallaan. Kauppinen kannusti kuulijoita aloittamaan oman näyttelytoimintansa. Kuulijat onnittelivat ja kiittivät raikuvin aplodein Juha Kauppista!
Iltapäivän esitelmän piti Allan Pihl aiheesta ”Saksan keisarikunta merellä”. Allan Pihl kertoi aluksi postikorttikeräilynsä vaiheista ja tapahtumista. Keräily on pitkäjänteistä toimintaa! Ensimmäisen kokoelmansa hän esitti Tampereella 1990-luvulla ja on jatkanut ja laajentanut kokoelmaansa. Kohteet hän hankkii netistä ulkomailta. Kokoelmat ovat suomenkielisiä tai englanninkielisiä ja niissä ovat eri kohteet. Allan Pihl jaotteli postikorttikokoelmansa seuraavasti: 1. Keisarikunta Wilhelm I:n aikana 2. Wilhelm II:n aikana 3. Saksan siirtomaat 4. Kuuluisat taiteilijat 5. HAPAG 6. North German Lloyd 7. Tärkeimmät satamat ja laivastotukikohdat 8. Maailmansodan meritaisteluja 9. Sukellusvenesota 10. Suuret meritaistelut ja sodan loppu
Saksan keisarikunnan aika käsittää vuodet 1871-1918. Kokoelma käsittää vielä vuoden 1919, jolloin Saksan laivasto internoitiin. Saksan ja Ranskan välisen sodan 1870-1871 jälkeen pienet saksalaiset valtiot tekivät liiton, jonka johtajina olivat mm. Preussin pääministeri Otto von Bismark. Saksan keisarikunnan pää-kaupungiksi tuli Preussin pääkaupunki Berliini ja keisarina Wilhelm I. Yhtenäisen keisarillisen Saksan laivastoa alettiin kehittää, kun tiedostettiin brittien laivastovoima. Vuonna 1874 Saksa otti käyttöönsä viimeisen ulkomailla rakennetun sotalaivan. Laivojen kehitystyö ja valmistus alkoi Saksassa.
Vuonna 1888 maata johti vielä lyhyen ajan Wilhelm I, lyhyen ajan Friedrich ja sitten Wilhelm II, joka nimitti laivaston kehittäjäksi von Tirpitzin. Von Tirpitz nimitettiin 1897 laivastoministeriksi. Erilaisten sotalaiva-tyyppien kehittäminen alkoi.
Kielin ensimmäinen purjehduskilpailu oli pidetty 1882 ja Kielin purjehdusseura perustettiin 1887. Allan Pihl esitti ja laittoi kiertämään valmiita näyttelylehtiä sekä A3- että A4- koossa. Näytetyssä tietokone-esityksessä oli omat kohteensa. Näistä kaikista saatoimme todeta mielenkiintoisen tarinan kerrottuna alkuperäisin postikortein. Keisarillinen huvialus S.M.Y. Hohenzollern (1893 – 1914) purjehti ympäri maailman eri merillä ja Saksan siirtomaiden satamissa mukanaan huipputaiteilijoita. Tämä huvialus romutettiin vuonna 1923. Allan Pihl esitteli Saksan siirtomaita sekä laivakortein että rahakortein.
Atlantin ylittämiseksi saksalainen laivayhtiö HAPAG rakennutti 1890-luvulla isoja laivoja hoitamaan nopeaa linjaliikennettä. Linjat kilpailivat englantilaisten yhtiöiden kanssa. Saksassa rakennettiin ensimmäinen risteilytarkoitukseen tehty alus, Prinzessin Victoria Luise, joka purjehti mm. Jäämerellä ja Välimerellä.
Imperator-luokan laivat olivat isompia kuin Titanic. S.S.Deutschland oli loistelias ja suuri alus. 4-piippuiset laivat olivat Kaiser Wilmelm der Grösse, Kronprinz Wilhelm, Kaiser Wilhelm II ja Kronprinzessin Cesille. 1. maailmansodan jälkeen suuret laivat siirtyivät Englannin ja USA:n haltuun.
Keisarillisen Saksan alueen joilla risteili suuri joukko jokilaivoja. Varustamo North German Lloyd liikennöi 1892 alkaen Saksan joilla.
Esitys vei kuulijat vuosisatojen 1800 lopun ja 1900 alun aikaan, jolloin kansallistunne ja teollistuminen kehittyivät ja loivat olosuhteet sodan syntymiselle Euroopassa. Allan Pihl kuvasi hienolla tavalla tätä Saksan keisarikunnan aikakautta ja miten laivat ja purjehdus esiintyivät postikorttien kuvaamana. Selkeää ja johdonmukaista esitystä oli helppo seurata. Kuulijat saivat hienon opastuksen postikorttien avulla tähän kiehtovaan aiheeseen. Kokoelma on ainutlaatuinen, mistä saimme kuulla ja nähdä vain osan. Odotamme Allan Pihlin kokoelmaa Finlandia 2017- näyttelyyn!
Yleisö aplodeerasi Allan Pihlille ja hänen upealle esitykselleen. Runsas keskustelu valaisi kysyjiä.
Perinteinen Zeppelin-kiinnitys arvottiin läsnäolijoiden kesken. Voittaja oli Matti Lempiäinen. Turkulaiset toimittavat hänelle Zeppelin- merkin, sillä hänellä on kiinnitys ennestään. Kahdella kiinnityksellä saa merkin, niin ovat palkinnon lahjoittaneet turkulaiset ilmoittaneet.
Kokous päättyi seuran järjestämiin arpajaisiin ja huutokauppaan.
Keijo Kivimäki