2.5.2018
Puheenjohtaja Juha Valtonen toivotti illan esitelmän pitäjän Harri Ala-Honkolan ja Pirjo Mattilan Postimuseosta tervetulleeksi kokoukseen. Puheenjohtaja pyysi 50-vuotta täyttäneen Juha Aerikkalan yleisön eteen ja toivotti onnittelukortin sekä 50-vuotta vanhojen filatelististen kohteiden kera onnea kerhomme jäsenelle.
Jukka Kaivanto oli painattanut ensi vuoden juhlanäyttelymme mainoksia, joista näytteet kiersivät jäsenistön ihasteltavina. Pirjo Mattila kertoi Postimuseon varaston siirron etenevän ja valotti museon talkooaiheita, joihin hän toivoi saavansa meiltä apua. Ensimmäinen aloitettu projekti on verkkosivuille tehtävä aikajana Suomen postimerkkien, leimojen ja postin kulkuun liittyvistä ajallisista kohokohdista. Aikajana on tarkoitettu uusille filatelisteille ja sovellutuksen kehitys on vielä alkuvaiheissa. Aikajana tulee olemaan erilaisten tapahtumien tarkastelua, jossa tapahtuma esitetään omana tasonaan. Toinen tuleva projektin on E. Nyströmin lahjoittama koko maailmaa koskeva kokoelma, joka on 30 eri laatikossa. Kokoelma on pääpiirteisesti luetteloitu.
21.4.2018 Tampereen yhteiskoulun tiloissa pidetty TamCollect-tapahtuma ei onnistunut odotetulla tavalla. Samaan aikaan avattiin Ratinan kauppakeskus ja oli muita keräilytapahtumia, jotka verottivat sekä myyjiä että kävijöitä. Esitettiin, että markkinointi pitäisi aloittaa aikaisemmin ja monta eri kanavaa käyttäen. Ongelmana on, että tila TYK:ltä on varattavissa hyvin myöhäisessä vaiheessa. Syksyn tapahtuma Postimuseon tiloissa tulisi saada varmistetuksi mahdollisimman pian, jotta markkinointityö voitaisiin aloittaa. Aikainen ajanvaraus antaa edun, että samaan aikaan ei ole muita myyntitapahtumia!
Kokoelman rakennus-seminaari pidettiin 28.4.2018 myös TYK:n tiloissa. Osallistujia oli 13. Kokoelman rakentamisen saloja esitteli Jarkko Leppänen ja Filatelistiliitosta Petteri Hannula. Koulutustapahtuma oli erittäin antoisa paikalla olleiden mukaan. Jaettua Petteri Hannulan tekemää kirjallista opasta tullaan tilaamaan kerholle lisää.
Havaintona Hannu Elo esitteli leimattuja kohteita, jotka ovat leiman suhteen väärenteitä tai muuten leikattu esimerkiksi karamellipaperista. Ylänurkkaiset merkit venäläisleimoin ovat mahdollisesti aitoja vuodesta 1896 alkaen. Vuoden 1895 venäläisleimat ovat väärenteitä. Hannu Elo näytti myös kohteita, joissa oli käytetty Helsingfors/Helsinki leimaa vuonna 1901 ilman venäläistä alaosaa leimassa. Tällainen leima on väärenne. Lähetyksellä pitäisi näkyä leiman venäläinen kirjoitusosio.
Kari Salonen esitteli Tampereen Filatelistiseuran huutokauppaluettelon, joka oli käytössä 23.1.1943 Helsingissä pidetyssä huutokaupassa. Tuomas Lehtiniemi esitteli huutokaupasta ostamiaan aidosti kulkeneita Pohjois-Inkerin lähetyksiä, joissa on oikeat postitaksat. Kohteita on vaikea saada!
Illan esitelmänpitäjän Harri Ala-Honkolan aiheena oli ”Suomen onnettomuusposti”. Keräilykohteena on merellä, ilmassa tai maalla tapahtuneessa onnettomuudessa olleet ja kuljetetut postilähetykset. Harri Ala-Honkola esitteli ensin haaksirikoissa mukana ollutta postia. Ylös nostettu posti toimitettiin merkintöjen jälkeen osoitteeseensa. Merkinnöissä kuvataan kastumista, merkkien pois lähtemistä, osittaista palamista tai muuta vaurioitumista. Merkinnät ovat lipukkeita, käsinkirjoitettuja kuvauksia tai painettuja leimoja.
S/S Bore I upposi Tukholman saaristossa 31.12.1899. Laiva upposi syvälle ja postia nostettiin useaan otteeseen. Eriaikaan nostettu posti merkittiin omalla lipukkeellaan, joten erilaisia lipukkeita on olemassa 4 erilaista. Suurin osa postista on lähetetty Suomesta Ruotsiin. Tunnetaan yksi lähetys, joka on toimitettu Saksaan. Hylyn hytistä on löytynyt myös aikaisemmin lähetetty ja laivalla säilytetty ruotsalainen postikortti, joka kuvaa Bore I-laivaa. Harri Ala-Honkola esitti useita lähetyksiä tästä haverista.
S/S Newton koki tulipalon Pohjanmerellä helmikuussa 1916. Ruumassa syttynyt tulipalo tuhosi postia. Näimme Englannista Ruotsiin kulkeneen lähetyksen. Pelastettua postia on vähän.
S/S Heindall koki haverin Tukholman saaristossa 8.9.1929. Näimme postituksen Belgiasta Helsinkiin.
S/S Comorin koki myös haverin kaukaisella valtamerellä 12.3.1930. Mukana ollut kirje Australiasta leimalla 12.2.1930 oli osoitettu Turkuun.
S/S Bore haaksirikkoutui 6.4.1950 Ahvenanmaan saaristossa. Esitelmänpitäjä näytti kuoren, jossa oli lipuke Skadad vid Bore I.
MV Stockman ja Andrea Doria törmäsivät 25.7.1956 toisiinsa New Yorkin satamassa. Harri näytti meille Turkuun saapuneen kohteen, joka oli leimattu.
Lento-onnettomuuksien mukana ollutta mielenkiintoista postia saimme nähdä. Lentokone Småland linjalla Tukholma – Malmö putosi 6.7.1934. Harri Ala-Honkola esitti palaneen Suomeen osoitetun kuorenosan, johon oli liitetty lipuke onnettomuudesta. Myös samassa lentokoneessa ollut, Englantiin osoitettu kohde ranskankielisin selitelipuin esitettiin.
Neuvostoliittolaiset hävittäjät ampuivat alas Kaleva-lentokone 14.6.1940 Suomenlahdella. Virolaiset kalastajat saivat kaksi ylös noussutta postisäkkiä. Tästä postista tunnetaan 3 lähetystä. Venäläiset salailivat alas ampumista, eikä pelastettu posti saanut mitään merkintöjä. Postin lähetysluettelon avulla onnettomuudessa olleet kohteet voidaan identifioida.
Sampo-lentokone teki pakkolaskun väärän polttoaineen vuoksi Turun saaristossa 7.11.1941. Harri Ala-Honkola esitteli useita kohteita, jotka olivat tässä onnettomuudessa. KPK 4:stä kirje Ruotsin Boråsiin. Tanskaan osoitettu kirje, johon oli kirjoitettuettä, että lähetys oli vahingoittunut. Helsingistä Sveitsiin kulkeneessa postikortissa oli leima, joka kertoi kortin vahingoittuneen lento-onnettomuudessa.
Sampo joutui onnettomuuteen 30.10.1945. Ruotsalaisen lähetyksen takana Hyvinkään seliteleima, jossa leima ilmoittaa lähetyksen vahingoittuneen lento-onnettomuudessa. KLM lento-onnettomuus Kastrupissa 26.1.1947. Harri näytti kirjeen, joka oli lähetetty Köpenhaminasta 24.1.1947 Helsinkiin. Tässä onnettomuudessa kuoli myös Ruotsin nykyisen kuninkaan isä Gustaf Adolf.
Esitelmänpitäjä kertoi onnettomuuksista ja näytti tapahtumien onnettomuuspostia hyvin monipuolisella tavalla mm. PAL Roomassa 14.1.1954, Rio de Janeirossa 26.8.1962 ja Nairobissa 20.11.1974.
Harri Ala-Honkola esitteli myös linja-autoille tapahtuneista onnettomuuksista, joiden mukana oli postia. Esimerkiksi esitelmänpitäjä näytti Taalintehdas-Kemiö- reitin linja-auto-onnettomuudessa 8.7.1942 palaneen pakettikortin ja postin tiedonannon paketin saajalle. Hän esitti myös joitakin junaonnettomuuksien mukana olleita lähetyksiä hyvin havainnollisella tavalla.
Harri Ala-Honkolan esitys oli aiheena mielenkiintoinen, esitys erittäin hyvin jäsennelty ja esitystapa selkeä. Monipuoliset näytteet antoivat oivan kuvan esitelmän aiheesta ja kohteiden vaikeasta saatavuudesta. Kuulijat antoivat Harri Ala-Honkolalle lämpimät kiitokset mielenkiintoisesta ja erinomaisesta esityksestä.
Illan lopuksi oli arpominen ja voittojen jakaminen sekä huutokauppa.
Keijo Kivimäki